Hobbies?

Het forum voor geklets over alle mogelijke actuele en onzintechnische zaken.

Moderators: Eru, Bram, 'Tjan, mensenkinderen, Maglor, Gimli, sillyTook, Michel, Nicole, MidNight, Captain Jack, Dakwest, Diana

Post Reply
Tilion
Postslut

Hobbies?

Post by Tilion »

Wat banaal. Een hobby?

Toch is het een goede uitlaatklep voor de dagelijkse beslommeringen.

Laat eens ff horen wat je doet in je vrije tijd. Ex- darkroom bezoeken, naturellement.

Om af te trappen. Astrofotografie. Ik heb al wat aardige plaatjes kunnen trekken van onze melkweg. Deze is toch wel de leukste tot nu.
Image

Ben er nog volop mee bezig, volgende montering die de schijnbare beweging van de sterren volgt, beter materiaal, lensen die voldoende vergroting geven (heb zelfs een paar telescopen maar die zijn voor visueel gebruik voornamelijk).
mensenkinderen
De Dertien
De Dertien

Re: Hobbies?

Post by mensenkinderen »

Ja mooi! Sinds onze verhuizing naar het platteland sta ik steeds versteld van hoe helder de nachten zijn hier en hoeveel hemellichamen je kunt zien. Of is deze foto in het buitenland gemaakt?

Als rechtgeaarde hipster brouw ik overigens bier. In meerdere opzichten een uitstekende hobby.
Some say the world will end in fire, Some say in ice. From what I’ve tasted of desire I hold with those who favor fire. But if it had to perish twice, I think I know enough of hate to know that for destruction ice is also great and would suffice.Robert Frost (1874 - 1963)
Gimli
De Dertien
De Dertien

Post by Gimli »

Gave foto Til. Ik was een paar jaar geleden op de Hongaarse poesta. Toen ik daar 's nachts omhoog keek stond ik er versteld van hoe duidelijk de melkweg met het blote oog te zien was. Nauwelijks lichtvervuiling.

Zelf heb ik de afgelopen jaren twee nieuwe hobby's opgepikt: ik leer gitaar te spelen en beoefen nu geruim een maand Krav Maga. Verder heb ik nog een wat oudere liefhebberij afgestoft, namelijk Europa Universalis IV spelen.

Afgezworen hobby's: roken en drinken :crymeariver:
I am fond of pigs. Dogs look up to us. Cats look down on us. Pigs treat us as equals.
-- Sir Winston Churchill
Tilion
Postslut

Post by Tilion »

@mensenkinderen
Nee, dit plaatje heb ik gemaakt vanuit de "achtertuin" van LichtVervuild Breda. Simpelweg met een spiegelreflexcamera op stevig statief.

Het is wel een composiet van vele korte belichtingen tot een seconde of 20. Veel langer wil je ook niet belichten omdat de sterren anders strepen worden door hun schijnbare beweging door de hemel. Als je dit zelf eens wilt doen vanuit jouw lichtvervuilingsvrije plattelandslocatie moet je rekening houden met "de wet van 500". 500 gedeeld door de brandpuntafstand van jouw lens = het aantal seconden dat je belichting kan zijn zonder dat de sterren echt strepen worden, Zodoende wordt bij het gebruik van een vrij standaard 18-55mm lens op 45mm, 500/45=11 seconden.

Daarom heb ik inmiddels een simpele volgende montering om mijn camera+lens (of eventueel klein telescoopje) op te zetten. Zodat de schijnbare beweging van de sterren door de hemel gevolgd wordt. Ik heb een vintage Nikon lens met 180 mm brandpuntafstand op de koop kunnen tikken en maximaal diafragma (opening) van F/2.8. Met deze setup kan ik mooi plaatjes gaan trekken hoop ik, zoals Orion Nevel, Andromeda stelsel, Pleiaden.

Hoever ben je het platteland opgetrokken MK? Vertel eens wat meer over je bierbrouwerij experimenten. Hoe gaat dat in zijn werk? Wat gaat er in? Merk je echt veel verschil a.n.g.l. wat er in gaat?

Ja @Gimli het is fenomenaal als je omhoog kijkt in een hemel zonder lichtvervuiling! Ik heb dat meegemaakt op de top van 1 van de Canarische Eilanden.
Krav Maga is wel hardcore hoor. Heb een paar jaar Jiu Jitsu uitgevoerd en slechts tot 3e Kyu (groen) gekomen voor ik het welletjes vond. Jiu jitsu is wel met alle grepen, slagen, verstikkingen etc, maar Krav Maga is nog weer meer op de realiteit gebasseerd dus weer net wat harder.
Bram
De Dertien
De Dertien

Post by Bram »

Tilion wrote: Fri 21 Dec 2018 22:37Image
De nederige broccoli overpeinsde zijn plaats in het universum.

Wow, plaatje Til! (y)
Gimli wrote: Tue 25 Dec 2018 01:20ik leer gitaar te spelen en beoefen nu geruim een maand Krav Maga.
Levensgevaarlijk. De laatste die die twee heeft gecombineerd en het kan navertellen is Tom Morello. Maar dan ben je niet in slecht gezelschap. ;)

Zelf ben ik sinds een paar jaar met vriendinlief flink aan het hiken. Tot nu toe de Coast-to-Coast in N-Engeland, de Grande Traversée du Jura (Frans-Zwitserse grens), de West & East Highland Way (+ Ben Nevis) in Schotland, het Hollands Kustpad (Hoek v Holland - Den Helder) en het Veluws Zwerfpad gelopen. Komend voorjaar het South West Coast Path (ZW-Engeland) en op de verlanglijst staat Schluchtensteig & Westweg in de Schwarzwald. Aan Loch Laggan kamperen en dan 's nachts omhoog kijken was ook wel feest, qau sterren.

Maarreh ik sluit me aan bij de nieuwsgierigheid naar Menschenbier. Of mag jouw snoesje het zware werk doen en plak jij dan een prachtig gedesignd label met glas-in-lood & ligaturen op de flesch? (Oh, iedereen die nog wel drinkt als hobby, kan ik een kennismaking aanraden met het arsenaal van brouwerij De Molen en Bird brewery.)
Tilion
Postslut

Post by Tilion »

Bram wrote: Thu 27 Dec 2018 22:02 Zelf ben ik sinds een paar jaar met vriendinlief flink aan het hiken. (...)
Mooi werk (y). Lekker de pure lucht opsnuiven en doorstappen. Maar raaak je niet uitgepraat of geniet je gewoon van elkaars aanwezigheid in de mooie omgevingen?
mensenkinderen
De Dertien
De Dertien

Post by mensenkinderen »

Tilion wrote: Wed 26 Dec 2018 09:38Hoever ben je het platteland opgetrokken MK? Vertel eens wat meer over je bierbrouwerij experimenten. Hoe gaat dat in zijn werk? Wat gaat er in? Merk je echt veel verschil a.n.g.l. wat er in gaat?
Tot zeer dicht bij de Belgische grens... We zijn momenteel bezig met het financieren van een Border Wall om de Zeeuwen buiten te houden.

Met bierbrouwen ben je toch wel zeker een halve dag bezig. Een deel daarvan bestaat uit wachten tot dingen koken of anderszins op temperatuur zijn (perfecte tijd om bier te proeven), maar verder ben je voornamelijk bezig met schroten, maischen, koken en heel veel schoonmaken. Een deel van de lol zit 'm ook in het maken van recepten. Gelukkig is er tegenwoordig software voor, want er komt nogal wat rekenwerk bij kijken en daar ben ik episch slecht in. Daarnaast is het leuk om te proberen naar bepaalde stijlen te brouwen of kloonbieren te maken (een kopie van de Tripel Karmeliet was zeer drinkbaar, bijvoorbeeld).
Bram wrote: Thu 27 Dec 2018 22:02Maarreh ik sluit me aan bij de nieuwsgierigheid naar Menschenbier. Of mag jouw snoesje het zware werk doen en plak jij dan een prachtig gedesignd label met glas-in-lood & ligaturen op de flesch? (Oh, iedereen die nog wel drinkt als hobby, kan ik een kennismaking aanraden met het arsenaal van brouwerij De Molen en Bird brewery.)
Snoesje drinkt alleen maar het resultaat op. Maar ik laat een zeker ex-forumlid (ooit luisterend naar de naam Tauntaun) de vuile klusjes opknappen. Met De Molen ben ik intiem bekend, dat is zeer fijn bier, het Uiltje (ook iets met vogels) eveneens.
Some say the world will end in fire, Some say in ice. From what I’ve tasted of desire I hold with those who favor fire. But if it had to perish twice, I think I know enough of hate to know that for destruction ice is also great and would suffice.Robert Frost (1874 - 1963)
Tilion
Postslut

Post by Tilion »

Timelapsje van de winter melkweg. Ik raad aan hem te kijken op 0,5 of 0,75 speed anders is het veel te vlug voorbij.

Wanneer gaan wij sparren Gimli? Ik heb iets met jiu-jitsu gedaan in een ver verleden ^^.

https://www.youtube.com/watch?v=h9PuUIQsz7M
Nimue
eXtreme Postslut

Post by Nimue »

Wowzah. Jullie doen allemaal super hippe en gezonde dingen. Ik lees gewoon af en toe een boek en train eens een paard.... Eigenlijk ben ik dus een soort Gandalf wannabe.
Gimli
De Dertien
De Dertien

Post by Gimli »

Tilion wrote:Wanneer gaan wij sparren Gimli? Ik heb iets met jiu-jitsu gedaan in een ver verleden ^^.
Nou, voorlopig train ik vooral kracht en conditie. En daar valt nogal wat aan te verbeteren kan ik je zeggen. Verder doen we bij Krav Maga niet zoveel aan sparren. 'Tis geen sport, he. ;)
I am fond of pigs. Dogs look up to us. Cats look down on us. Pigs treat us as equals.
-- Sir Winston Churchill
sillyTook
De Dertien
De Dertien

Post by sillyTook »

Ik heb tot vorig jaar geen tijd gehad voor iets exotisch als 'hobbies', maar toen ik stopte met de gemeenteraad om meer tijd door te brengen met vrouw & kinderen kon ik zowaar samen met Inge gaan beginnen aan een musical. Dus nu sta ik elke dinsdagavond te repeteren en rond halloween van dit jaar schitter ik in een opvoering over Jack the Ripper. Niet als Jack maar als George Lusk, een man die vindt dat de politie niet genoeg doet (en uiteindelijk zelf maar een Jood gaat lynchen. :hitler: )
"Everyone is entitled to his own opinion, but not his own facts. "
- Daniel Patrick Moynihan
Captain Jack
De Dertien
De Dertien

Post by Captain Jack »

Ik lees weer meer boeken sinds ik forens voor mijn werk. Ik ben gaan hardlopen, ook misschien wel schokkend om te lezen. Ik wil nog steeds meer muziek gaan maken.
You tricked me into being decent?
That's gotta be the lamest con in the history of cons
Tilion
Postslut

Post by Tilion »

@Gimli

Hoe gaat het met je gitaar spielerei? Een jaar of 20 geleden *ahum* pielde ik een beetje op een stratocaster van onbekend merk. Een hobby die nooit echt van de grond gekomen is. Maar over de de laatste maanden en met enig aansporen van een collega van mij die al de decennia alle soorten gitaren speelt ben ik er weer aan begonnen. Ditmaal hopelijk iets serieuzer.

Behold my Epiphone Les Paul.
https://twitter.com/pooch_mc/status/1164283748868902912

Ga er een setje lichtere snaren op zetten zodadelijk, want niemand zit te wachten op vingers die er als een rauw tartaartje uitzien na een sessie. eerst maar wat eelt kweken. Die barre akkoorden oef.
Post Reply